De uitdaging van een website maken

Websites zijn alomtegenwoordig. Het is de manier bij uitstek om uzelf online te presenteren. De activiteiten van het regelmatig updaten van social networking accounts en van het onderhouden van een gespecialiseerde zakelijke of persoonlijke website maken dat u uw aanwezigheid op het internet zo efficiënt mogelijk kunt inzetten. Bovendien lijkt het tegenwoordig van ons allemaal verwacht te worden dat we online vindbaar zijn. In onze gedigitaliseerde en online genetwerkte communicatiecultuur neemt men de constante aanwezigheid en promotie van allerlei soorten webadressen voor lief. Hoewel we dus continue bijna gedachteloos gebruik maken van meerdere internetadressen per dag, haalt dit niet weg dat wij, als internetpubliek, ons een mening vormen over de websites die we bezoeken. Daarbij valt op dat vormgeving en taalgebruik worden beschouwd als de elementen die een website maken tot wat het is: de online representatie van de website-eigenaar, of, zoals vaak wordt gezegd, zijn visitekaartje. Het grote publiek heeft een heel goed ontwikkeld besef van hoe een site eruit zou moeten zien. Wat de concrete kenmerken zijn van een professionele website is echter bijzonder modegevoelig. Dit is één van de redenen waarom een website maken zo uitdagend kan zijn. Niet alleen dient er rekening te worden gehouden met de specifieke wensen van de klant, maar ook met wat de huidige trends op ontwerpgebied voorschrijven. Anno 2014 betekent een moderne look voor websiteontwerp het volgende:

  • strakke, groot opgezette blokken, gevuld met een foto of een sprankelend kleurtje
  • witte achtergronden
  • simpele tekst zonder opsmuk
  • zichtbare icoontjes van Facebook, Twitter en andere social networking sites.

Zijn deze elementen onnauwkeurig toegepast, of ontbreken ze helemaal, dan zal de professionele uitstraling van de website-eigenaar daaronder lijden. Deze beoordeling van de massa is meestal gebaseerd op haast onmogelijk te benoemen indrukken en is daarmee te classificeren als een behoorlijk instinctieve. Er bestaat dan ook weinig wijdverbreide erkenning voor de meer technische kant van websiteontwerp. Slechts een klein percentage van de bevolking zal bewust inzien hoe het proces van een website maken in elkaar steekt en hoe ingewikkeld dit kan zijn.

Hoe moeilijk is dat eigenlijk, een website maken?

Met de toenemende beschikbaarheid van allerlei soorten gebruiksvriendelijke ontwerp- en codeersoftware en de groeiende belangstelling van particulieren voor het bouwen en onderhouden van een eigen webadres, krijgt de ‘traditionele’ websitebouwer van het eerste uur steeds meer concurrentie. De vraag hoe moeilijk het website maken eigenlijk is lijkt dan een bijzonder redelijke. Als de eenvoudige burgerman de meer toegankelijke middelen in handen krijgt om zelf aan de slag te gaan met website ontwerp, kan hij dan tot eenzelfde resultaat komen als de expert? Het antwoord vanuit de webdesignindustrie zal bij benadering neerkomen op het volgende: een website maken vereist vakmanschap en ervaring. Omdat het bij een website maken gaat om het produceren van een aantrekkelijk, bruikbaar en het liefst dus ook gebruiksvriendelijk eindresultaat, dienen bepaalde ergonomische principes in acht te worden genomen. Eén van de grootste valkuilen bij elke ontwerpklus, en zeker bij ergonomisch design, is het aanbrengen van teveel details. Een goed ontwerper kan een website maken die prettig en duidelijk oogt, zonder er teveel afleidende elementen in aan te brengen. “Maar dat ziet er heel makkelijk uit”, zou de bezoeker dan kunnen zeggen, om misschien zelfs toe te voegen: “Dan kan ik dat ook wel, een website maken”. Dit is echter een gebruikelijke misvatting. Zeker in de ontwerpindustrie is het eerder regel dan uitzondering dat wanneer het eindresultaat er simpel uitziet, er een ongelofelijke hoeveelheid tijd, energie, bloed, zweet en tranen in het ontwerpproces is gestoken. Daarbij moet men bij het website maken voor een goede service altijd rekening houding met de wensen van de klant en de haalbaarheid daarvan. Het gaat bij het website maken namelijk niet alleen maar om het mooie uiterlijk, maar ook om de vlekkeloze werking van de geïmplementeerde functies, zoals een betaalfunctie of een contactformulier. Om dit allemaal vlot in orde te krijgen is heel wat puzzelwerk vereist. Hoe meer ervaring men heeft met website-ontwerp, hoe sneller deze klus geklaard kan zijn.

Flexibiliteit en aanpassing

Een goede website maken is dus een bezigheid die onderhevig is aan verscheidene, constant ontwikkelende factoren. Een klant kan halverwege het maakproces van gedachte veranderen met betrekking tot kleine details van het afgesproken ontwerp of wat betreft de werking van bepaalde websitefuncties (en deze verstoring van de workflow kan hij zo vaak herhalen als hij wil, want de klant is immers koning). Om efficiënt en naar behoren te kunnen reageren op dergelijke situaties is een flinke hoeveelheid veerkracht en flexibiliteit vereist. Een website maken gaat ook, en misschien zelfs voornamelijk, om contact tot stand brengen: contact tussen de ontwerper en de klant en contact tussen de klant en zijn of haar publiek. Men moet hiervoor zijn aannames, vooroordelen en ingesleten patronen van zich af kunnen zetten en durven luisteren, zich durven aanpassen. Daarbij moet er ook nog rekening worden gehouden met alsmaar ontwikkelende smaak, publieke opinie en modetrends. Aanpassing aan omstandigheden wordt sinds Darwin zijn beroemde “The Origin of Species” schreef al gezien als de sleutel tot overleving. Dit geldt ook voor het bedrijfsleven: onderwerp uzelf aan de veranderende tijdsgeest of verdwijn uit beeld. Zonder een veerkrachtige instelling is een succesvolle website maken vrijwel onhaalbaar. Deze filosofie daadwerkelijk praktisch kunnen toepassen vereist ervaring in het werkveld, iets waar het de enthousiaste hobbyist waarschijnlijk aan ontbreekt. Volg dus uw roeping en laat de websitespecialist hetzelfde doen.

admin